De auto accu gaat geen leven lang mee. Met name in de wintermaanden krijgen de accu’s het zwaar. Dat is ook de reden dat in deze periode de meeste auto accu’s vervangen worden. Als u liever niet door een kapotte accu verrast wilt worden is het verstandig voordat de winter begint de accu door de VSR dealer te laten testen.
Als de auto niet meer start omdat de accu leeg is, doe dan een Accu controle. Om de laadspanning te kunnen meten zal de motor echter wel gestart moeten worden. Dit kan men bijvoorbeeld doen door middel van een jump starter of door het overstarten via startkabels. Een andere mogelijkheid is de accu eerst met een acculader op te laden. Als de auto weer start kan met behulp van een eenvoudige multimeter de laadspanning worden gecontroleerd door de VSR – specialist in Renault.
Je stelt de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning. Je zet de minkabel (zwarte kabel) van de multimeter op de minpool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken. Als de motor draait, zal de laadspanning als het goed is tussen de 14 en 14,5 volt liggen. Als de laadspanning te laag is, zal de accu niet of niet voldoende bijgeladen worden. Hierdoor lijkt het dat de accu stuk of slecht is, terwijl het probleem bij de dynamo (diodebrug) ligt. Ook kan er teveel spanning worden geladen. In dit geval ligt het probleem ook bij de dynamo (spanningsregelaar). Door een te hoge laadspanning kan ook de accu zelf stuk gaan.
Als de laadspanning goed is, kan de oorzaak van de lege accu ook door lekstroom worden veroorzaakt. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken of de binnenverlichting of het lampje in de kofferruimte of in het dashboard kastje niet constant blijft branden. Echter, mag je er in de wintermaanden al snel van uitgaan dat de oorzaak bij de accu zelf ligt.
Als u bij ons het onderhoud aan de auto laat uitvoeren meten we bij elke onderhoudsbeurt de accu voor u door.